Gyvename laikais, kai automobilių pramonė išgyvena didžiausią transformaciją per šimtmetį. Elektromobiliai užima vis daugiau eterio, hibridai tapo norma, o senasis geras dyzelinas vis dažniau linksniuojamas negatyviame kontekste. Tačiau šiame triukšme dažnai nepelnytai pamirštamas vienas „tylusis herojus“, kuris Lietuvos keliuose karaliauja jau ne vieną dešimtmetį ir, priešingai populiariai nuomonei, niekur nesitraukia. Tai – LPG (angl. Liquefied Petroleum Gas) arba, lietuviškai tariant, suskystintos naftos dujos (SND).
Nors skeptikai jau seniai prognozavo dujų įrangos mirtį, statistika rodo ką kita. Kylant kuro kainoms ir griežtėjant taršos reikalavimams, LPG išlieka viena racionaliausių alternatyvų vairuotojams, norintiems suderinti ekonomiškumą su ekologija. Tačiau technologijos nestovi vietoje – šiuolaikinė dujų įranga mažai kuo primena tas sistemas, kurios buvo montuojamos prieš 15 ar 20 metų. Šiame straipsnyje detaliai išnagrinėsime, kodėl LPG vis dar yra aktualus pasirinkimas, paneigsime įsisenėjusius mitus ir pažvelgsime į tai, ką vairuotojas privalo žinoti eksploatuodamas automobilį su dujomis.
Kas iš tiesų yra LPG ir kodėl mišinio sudėtis svarbi?
Daugelis vairuotojų pila dujas į baką nesusimąstydami, kas tai per substancija. Iš esmės, LPG yra propano ir butano mišinys. Tai šalutinis naftos perdirbimo arba gamtinių dujų gavybos produktas. Būtent todėl jis yra toks patrauklus kainos atžvilgiu – tai resursas, kuris kitu atveju dažnai būtų tiesiog sudeginamas fakeluose naftos platformose.
Tačiau čia slypi svarbus niuansas, kurį verta žinoti kiekvienam lietuviui, ypač keičiantis metų laikams. LPG savybės priklauso nuo propano ir butano santykio:

- Propanas: Pasižymi žema virimo temperatūra (-42°C), todėl puikiai garuoja net ir per didžiausius šalčius.
- Butanas: Yra kaloringesnis, pigesnis, tačiau skystėja jau esant artimai nuliui temperatūrai.
Lietuvoje, kaip ir daugelyje šalto klimato šalių, degalinės privalo reguliuoti šį santykį. Žiemą mišinyje drastiškai padidinamas propano kiekis (kad dujos neužšaltų ir sistema veiktų sklandžiai), o vasarą dominuoja butanas. Tai paaiškina, kodėl žiemą dujų sąnaudos gali šiek tiek padidėti, o variklio darbas tapti švelnesnis – propanas dega kitaip nei butanas.
Ekonomika: Ar vis dar apsimoka?
Tai pagrindinis klausimas. Prieš dešimtmetį skaičiavimas buvo paprastas: dujos kainuoja perpus mažiau nei benzinas. Ši taisyklė, su tam tikromis išlygomis, galioja ir šiandien. Tačiau norint gauti tikslų vaizdą, reikia vertinti ne tik kainą švieslentėje.
Reikėtų atsižvelgti į tai, kad automobilis, varomas dujomis, sunaudoja apie 15–20 proc. daugiau litrų kuro nei važiuodamas benzinu. Tai nulemta fizikos: dujų energinė vertė tūrio vienetui yra mažesnė. Tačiau net ir pritaikus šį koeficientą, matematika yra vairuotojo pusėje.
Paimkime pavyzdį: jei benzinas kainuoja 1,50 Eur, o dujos – 0,65 Eur, net ir su padidėjusiomis sąnaudomis, 100 kilometrų kelionė kainuos maždaug 40–50 proc. pigiau. Vairuotojui, kuris per metus nuvažiuoja 20 000 kilometrų, sutaupyta suma gali siekti nuo 800 iki 1200 eurų. Tai reiškia, kad kokybiška dujų įranga atsiperka greičiau nei per metus. O kur dar ilgesnis variklio tarnavimo laikas dėl švaresnio degimo? Apie tai – vėliau.
Technologinis šuolis: Nuo „gargarų“ iki skystos fazės
Viena didžiausių klaidų, kurią daro skeptikai – vertina LPG pagal technologijas, kurios buvo aktualios „Golf 2“ laikais. Pirmojo ir antrojo kartų įranga, kuri tiesiogiai maišydavo dujas į oro paėmimo kolektorių, dažnai sukeldavo problemų: „čiaudintys“ varikliai, galios praradimas, sudegę vožtuvai. Tačiau tai – gili praeitis.
IV karta: Aukso standartas
Šiandien populiariausia yra IV kartos (tiesioginio įpurškimo į kolektorių) įranga. Čia dujos purškiamos per atskirus purkštukus kiekvienam cilindrui, o procesą valdo galingas kompiuteris, sinchronizuotas su automobilio originaliu variklio valdymo bloku (ECU). Rezultatas? Galios praradimas yra nejuntamas (paprastai neviršija 2 proc.), o perėjimas nuo benzino prie dujų vyksta taip sklandžiai, kad vairuotojas to net nepastebi.
Tiesioginis įpurškimas (FSI, TSI, GDI) – nebe tabu
Ilgą laiką buvo manoma, kad modernūs varikliai su tiesioginiu benzino įpurškimu (kai kuras purškiamas tiesiai į degimo kamerą) „nedraugauja“ su dujomis. Problema buvo ta, kad benzino purkštukai, esantys degimo kameroje, turi būti aušinami pratekančiu benzinu. Jei atjungtume benziną ir įjungtume dujas – purkštukai tiesiog sudegtų.
Inžinieriai rado išeitį. Šiuolaikinės sistemos šiems varikliams veikia vadinamuoju „maišymo“ principu: variklis dirba dujomis, tačiau periodiškai (arba nuolat mažu kiekiu) įpurškiamas ir benzinas, kad būtų aušinami originalūs purkštukai. Taip, tai šiek tiek mažina ekonomiją (santykis gali būti 80% dujų ir 20% benzino), tačiau leidžia pigiau važinėti net ir pačiais moderniausiais automobiliais.
VI karta: Ateitis jau čia
Tai – technologijos viršūnė. Skystos fazės įpurškimas. Šioje sistemoje dujos nėra garinamos reduktoriuje. Jos skystu pavidalu siurbiamos tiesiai į variklį per… tuos pačius automobilio benzininius purkštukus! Tai eliminuoja reduktoriaus poreikį, nereikia pjaustyti aušinimo sistemos šlangų, o svarbiausia – skystos dujos garuodamos cilindre stipriai atvėsina degimo kamerą. Tai ne tik saugo variklį, bet ir gali netgi padidinti galią lyginant su benzinu. Vienintelis minusas – kol kas vis dar aukšta kaina.
Mitų griovėjai: Ką žmonės kalba ir kaip yra iš tikrųjų
Nepaisant technologinės pažangos, LPG vis dar apipintas gandais. Pabandykime juos išnarstyti logiškai.
Mitas Nr. 1: „Dujos gadina variklį“
Realybė: Dujos dega lėčiau nei benzinas ir turi aukštesnį oktaninį skaičių (apie 105–110). Tai reiškia, kad variklis dirba tyliau, nėra detonacijos rizikos. Tačiau lėtesnis degimas reiškia aukštesnę išmetamųjų dujų temperatūrą, kas teoriškai gali pakenkti išmetimo vožtuvams. Sprendimas: Tinkamas mišinio sureguliavimas. Jei mišinys nėra per liesas („liesas“ mišinys dega karščiau), varikliui nieko nenutiks. Senesniems japonų automobiliams su „minkštais“ vožtuvų lizdais rekomenduojama montuoti papildomą tepimo sistemą (vadinamąją „lašelinę“), kuri apsaugo vožtuvus.
Mitas Nr. 2: „Automobilyje smirdės dujomis“
Realybė: Tvarkingame automobilyje dujų kvapo būti negali. Niekada. Jei jaučiate dujų kvapą – tai nėra „dujų specifika“, tai yra gedimas (nesandari žarna, tarpinė ar išmetimo sistema). Šiuolaikinės sistemos yra hermetiškos. Kvapas gali atsirasti tik pilantis kurą degalinėje atjungiant pistoletą.
Mitas Nr. 3: „Sprogstantys balionai avarijos metu“
Realybė: Tai vienas gajausių ir labiausiai klaidingų mitų. LPG balionai yra gaminami iš storo (3–4 mm) plieno, kuris yra žymiai stipresnis nei plastikinis benzino bakas. Be to, kiekvienas balionas turi multivožtuvą su keletu saugumo lygių: 1. Greito nuotėkio vožtuvas (užsidaro, jei nutraukiamas vamzdelis). 2. Apsauginis viršslėgio vožtuvas (jei gaisro metu slėgis pakyla, dujos išleidžiamos porcijomis, kad balionas nesprogtų, o dujos tiesiog sudegtų). Bandymų metu automobiliai su dujų balionais buvo deginami, daužomi – balionas dažniausiai lieka sveikiausia automobilio dalis.
Ekologija: LPG kaip „žaliasis“ tiltas
Klimato kaitos kontekste LPG dažnai nepelnytai ignoruojamas. Nors tai iškastinis kuras, jis yra gerokai švaresnis už benziną ir, ypač, dyzeliną.
Deginant LPG:
- Išskiriama apie 10–15 proc. mažiau CO2 nei deginant benziną.
- Praktškai neišskiriama kietųjų dalelių (suodžių), kurios yra pagrindinė dyzelinių automobilių problema ir vėžinių susirgimų priežastis miestuose.
- Mažesnė NOx (azoto oksidų) emisija.
Vakarų Europoje LPG automobiliai dažnai prilyginami ekologiškam transportui ir gali įvažiuoti į „žaliąsias zonas“, kur senesniems dyzeliams kelias užkirstas. Lietuvoje požiūris taip pat keičiasi – techninės apžiūros metu dujiniams automobiliams taikomi griežti, bet sąžiningi reikalavimai, o jų tarša matuojama itin kruopščiai.
Montavimas ir priežiūra: Kur negalima taupyti
Nusprendus montuoti dujų įrangą, svarbiausia taisyklė – netaupykite meistrų sąskaita. LPG sistemos veikimas 90 proc. priklauso ne nuo pačios įrangos prekės ženklo („BRC“, „Landi Renzo“, „Stag“ ar kt.), o nuo montuotojo kompetencijos.
Ką daro geras meistras? Jis ne tik „sumeta“ komponentus po kapotu. Jis nuima įsiurbimo kolektorių gręžimui (kad drožlės nepatektų į variklį), tinkamai parenka purkštukų diametrą, sureguliuoja sistemą važiuojant kelyje, o ne tik stovint garaže. Blogas montavimas gali lemti nuolatinį „Check Engine“ lemputės degimą, trūkčiojimą ir, galiausiai, variklio remontą.
Eksploatacijos ypatumai
Turint dujinį automobilį, atsiranda keletas papildomų, bet nesudėtingų priežiūros darbų:
- Filtrai: Dujų įranga turi du filtrus – skystos ir dujinės fazės. Juos rekomenduojama keisti kas 10 000 – 15 000 km. Tai nebrangu, bet kritiškai svarbu purkštukų ilgaamžiškumui.
- Uždegimo sistema: Dujos yra jautresnės uždegimo sistemos būklei nei benzinas. Žvakės, laidai ar ritės (babinos), kurios dar „pakenčiamai“ veikia su benzinu, įjungus dujas gali pradėti „mušti“. Todėl žvakes teks keisti šiek tiek dažniau arba rinktis skirtas būtent LPG/CNG (dažniausiai iridines arba platinines).
- Vožtuvų tarpai: Automobiliams, neturintiems hidraulinių kompensatorių, būtina reguliariai tikrinti vožtuvų tarpus.
LPG namų ūkiuose ir versle
Nors daugiausia kalbėjome apie automobilius, LPG vaidmuo Lietuvos regionuose yra milžiniškas. Ten, kur nėra gamtinių dujų vamzdynų, suskystintos dujos yra išsigelbėjimas.
Vis populiarėja ne tik paprasti buitiniai balionai maisto gamybai, bet ir autonominio šildymo sistemos su požeminėmis ar antžeminėmis cisternomis. Tai suteikia energetinę nepriklausomybę. Skirtingai nei kietas kuras (malkos, anglys), dujinis šildymas yra visiškai automatizuotas, švarus ir nereikalauja fizinio darbo. Lyginant su šilumos siurbliais oras-vanduo, dujinio katilo įrengimas yra pigesnis, o efektyvumas nekrenta net esant -25°C temperatūrai, kai šilumos siurbliai praranda savo efektyvumą ir pradeda naudoti daug elektros.
BioLPG – Ateities perspektyva
Ar LPG turi ateitį visiškai atsisakant iškastinio kuro? Taip. Rinkoje jau atsiranda BioLPG. Tai dujos, gaminamos iš atsinaujinančių šaltinių – augalinių aliejų, atliekų ir biomasės. Jų cheminė sudėtis identiška įprastam LPG, todėl nereikia keisti nei automobilių įrangos, nei degalinių infrastruktūros, tačiau anglies pėdsakas sumažinamas iki 80 proc.
Verdiktas: Racionalaus vairuotojo pasirinkimas
LPG nėra stebuklingas eliksyras, kuris išspręs visas pasaulio problemas. Tai technologija, turinti savo niuansų, reikalaujanti šiek tiek daugiau dėmesio automobilio priežiūrai ir kokybiško pirminio investavimo. Tačiau žvelgiant į kainos, kokybės ir ekologijos santykį, suskystintos naftos dujos išlieka nepralenkiamu lyderiu vidaus degimo variklių pasaulyje.
Tiems, kurie daug vairuoja, ieško būdų optimizuoti išlaidas, bet dar nėra pasiruošę (arba negali sau leisti) pereiti prie elektromobilių, LPG yra ne šiaip alternatyva – tai logiškiausias žingsnis. Svarbiausia – nepasikliauti garažiniais mitais, rinktis patikimus meistrus ir mėgautis kelionėmis, kurios nekerta per kišenę.