Nuo seniausių laikų žmonija grumiasi su dviem fundamentaliais principais, kurie formuoja visuomenių pagrindus ir apibrėžia mūsų egzistenciją – laisve ir teisingumu. Šios dvi sąvokos, nors dažnai minimos vienu įkvėpimu kaip neatsiejami demokratijos ir žmogiškojo orumo ramsčiai, iš tikrųjų yra nuolatinėje, sudėtingoje ir kartais skausmingoje įtampoje. Kaip suderinti asmens laisvę daryti tai, ko jis trokšta, su būtinybe užtikrinti teisingumą visiems? Kur brėžiama riba tarp individualių teisių ir kolektyvinės gerovės? Tai ne tik filosofiniai klausimai, kankinantys mąstytojus, bet ir kasdieniai iššūkiai, su kuriais susiduria kiekvienas iš mūsų, kiekviena bendruomenė ir visa valstybė.
Lietuvos kelias į nepriklausomybę ir demokratiją yra ryškus šios įtampos pavyzdys. Dešimtmečius kentę sovietinės okupacijos gniaužtuose, kur asmens laisvė buvo sutrypta, o teisingumas paverstas ideologiniu įrankiu, mes iš naujo atradome šių vertybių prasmę. Tačiau euforiją greitai pakeitė blaivus supratimas, kad laisvė be atsakomybės veda į chaosą, o teisingumas be empatijos ir proporcingumo gali tapti nauja priespaudos forma. Tad gilinkimės į šią amžiną dilemą, narpliodami jos istorinius, socialinius ir asmeninius aspektus.
Laisvės Iliuzija ir Teisingumo Paieškos
Kas iš tiesų yra laisvė? Ar tai absoliuti galia daryti viską, kas šauna į galvą? Filosofas Isiah Berlinas skyrė dvi laisvės sampratas: „negatyviąją“ ir „pozityviąją“. Negatyvioji laisvė – tai laisvė „nuo“ išorinių suvaržymų, nuo valstybės, kitų žmonių ar institucijų kišimosi. Tai teisė būti paliktam ramybėje. Pozityvioji laisvė – tai laisvė „kam“, galimybė realizuoti savo potencialą, aktyviai dalyvauti visuomenės gyvenime ir pačiam valdyti savo likimą. Šiuolaikinėse demokratijose siekiama suderinti abu šiuos aspektus, tačiau tai – nuolatinis balansavimo menas.

Absoliuti negatyvioji laisvė, kurioje nėra jokių taisyklių, greitai virstų stipriojo teise. Silpnesnieji taptų stipresniųjų aukomis, o visuomenė pasinertų į anarchiją. Būtent čia į sceną žengia teisingumas, kaip reguliuojantis mechanizmas, kuris nustato ribas. Teisingumas, savo esme, yra bandymas sukurti tvarką, kurioje kiekvieno asmens laisvė baigiasi ten, kur prasideda kito asmens laisvė. Jis siekia užtikrinti, kad našta ir nauda visuomenėje būtų paskirstytos sąžiningai, kad būtų apsaugoti pažeidžiamiausieji ir kad kiekvienas turėtų lygias galimybes siekti savo tikslų.
Problema kyla, kai bandome apibrėžti, kas yra „sąžininga“ ir „teisinga“. Istorija pilna pavyzdžių, kai teisingumo vardu buvo vykdomi baisiausi nusikaltimai. Inkvizicija, revoliucinis teroras, totalitariniai režimai – visi jie dangstėsi teisingumo ir aukštesnių idealų šydu, paversdami jį represijų įrankiu. Todėl teisingumas, atskirtas nuo laisvės ir pagarbos individui, tampa pavojingas. Jis turi būti ne aklas, o matantis; ne kurčias, o girdintis; ne bejausmis, o empatiškas.
Teisingumas kaip Paskirstymas ir Atpildas
Teisingumo sąvoka apima kelis svarbius aspektus. Pirmasis – tai paskirstomasis teisingumas. Jis susijęs su tuo, kaip visuomenėje paskirstomi ištekliai, galimybės ir privilegijos. Ar visi vaikai turi vienodas galimybes gauti kokybišką išsilavinimą, nepriklausomai nuo jų tėvų socialinės padėties? Ar sveikatos apsaugos sistema yra vienodai prieinama visiems piliečiams? Ar mokesčių sistema yra progresyvi ir teisinga? Tai klausimai, į kuriuos nėra lengvų atsakymų ir kurie nuolat kelia audringas diskusijas.
Visiškas lygybės siekis gali slopinti iniciatyvą ir varžyti laisvę. Jei visi, nepriklausomai nuo įdėtų pastangų, gauna vienodą atlygį, koks stimulas stengtis daugiau? Kita vertus, nekontroliuojama nelygybė sukuria didžiulę socialinę atskirtį, kurioje dalis visuomenės yra pasmerkta skurdui ir beviltiškumui. Tai ne tik neteisinga, bet ir pavojinga pačios visuomenės stabilumui. Rasti aukso vidurį tarp laisvosios rinkos kuriamos nelygybės ir socialinio teisingumo reikalavimų – vienas didžiausių šiuolaikinių valstybių galvosūkių.
Antrasis aspektas – tai atpildo (arba baudžiamasis) teisingumas. Jis įsigalioja, kai pažeidžiamos taisyklės ir padaromi nusikaltimai. Jo tikslas – ne tik nubausti kaltininką, bet ir atkurti pažeistą tvarką, atlyginti žalą aukai ir užkirsti kelią panašiems nusikaltimams ateityje. Tačiau ir čia slypi pavojai. Per griežtos bausmės, neproporcingos nusikaltimui, pažeidžia teisingumo principus. Teisėsaugos sistema, kuri veikia selektyviai, baudžia vienus ir atleidžia kitiems, griauna pasitikėjimą valstybe ir pačiu teisingumu. Lietuvoje dažnai girdime nusivylimą teismų sprendimais, kaltinimus korupcija ir nebaudžiamumu – tai ženklai, rodantys, kad atpildo teisingumo sistema susiduria su rimtais iššūkiais.
Pastaraisiais dešimtmečiais vis daugiau kalbama ir apie atkuriamąjį teisingumą. Šis požiūris nusikaltimą mato ne tik kaip įstatymo pažeidimą, bet ir kaip santykių tarp žmonių ir bendruomenėje suardymą. Vietoj to, kad būtų koncentruojamasi vien į kaltininko nubaudimą, siekiama atkurti padarytą žalą, įtraukiant į procesą ir auką, ir patį pažeidėją, ir bendruomenę. Tai sudėtingas, bet daug žadantis kelias, kuris gali padėti išgydyti visuomenės žaizdas ir sugrąžinti teisingumo jausmą tiems, kurie jį prarado.
Laisvė ir Teisingumas Skaitmeniniame Amžiuje
Technologijų ir interneto era atnešė naujų, neregėtų laisvių. Galimybė akimirksniu pasiekti informaciją, bendrauti su žmonėmis iš viso pasaulio, laisvai reikšti savo nuomonę socialiniuose tinkluose – tai neabejotini pasiekimai. Tačiau kartu su naujomis laisvėmis atsirado ir naujos grėsmės teisingumui.
- Dezinformacija ir propaganda: Laisvė reikšti nuomonę virsta laisve skleisti melą, kuris gali destabilizuoti visuomenę, kurstyti neapykantą ir daryti įtaką demokratiniams procesams. Kaip apsaugoti tiesą, nevaržant žodžio laisvės? Tai riba, kurią rasti yra be galo sunku.
- Privatumo praradimas: Didžiosios technologijų korporacijos ir vyriausybės renka milžiniškus kiekius duomenų apie kiekvieną iš mūsų. Šie duomenys naudojami ne tik komerciniais tikslais, bet ir sekimui bei kontrolei. Laisvė nuo kišimosi į asmeninį gyvenimą tampa vis labiau iliuzinė. Ar esame pasirengę paaukoti savo privatumą patogumo ir saugumo vardan?
- Algoritminis teisingumas: Sprendimus, kurie anksčiau priklausė žmonėms – nuo paskolos suteikimo iki kandidatų į darbo vietą atrankos – vis dažniau priima dirbtinio intelekto algoritmai. Tačiau šie algoritmai yra tiek teisingi, kiek teisingi yra duomenys, kuriais jie apmokyti. Jei duomenys atspindi egzistuojančias socialines nuostatas ir nelygybę, algoritmai tik sustiprins diskriminaciją. Teisingumas tampa kodu, kuriame gali slypėti išankstinis nusistatymas.
Šie nauji iššūkiai reikalauja ne tik naujų įstatymų, bet ir naujo visuomenės sąmoningumo. Turime išmokti kritiškai vertinti informaciją, saugoti savo skaitmeninį privatumą ir reikalauti skaidrumo iš tų, kurie kuria ir naudoja galingas technologijas. Kova už laisvę ir teisingumą persikėlė ir į skaitmeninę erdvę.
Atsakomybė: Trūkstama Grandis
Dažnai diskusijose apie laisvę ir teisingumą pamirštama trečioji, bet ne mažiau svarbi sąvoka – atsakomybė. Laisvė be atsakomybės yra savivalė. Teisingumas be atsakomybės yra mechaninis ir beasmenis. Būtent asmeninė ir kolektyvinė atsakomybė sujungia šias dvi sąvokas į darnią visumą.
Asmeninė atsakomybė reiškia supratimą, kad mano veiksmai turi pasekmes ne tik man, bet ir aplinkiniams. Tai atsakomybė už savo žodžius, už savo pasirinkimus, už savo indėlį į bendruomenės gyvenimą. Tai reiškia ne tik reikalauti savo teisių, bet ir gerbti kitų teises. Tai reiškia ne tik laukti teisingumo iš valstybės, bet ir pačiam elgtis teisingai savo kasdieniame gyvenime.
Kolektyvinė atsakomybė – tai visos visuomenės atsakomybė už savo valstybę. Mes esame atsakingi už tai, kokius politikus renkame, kokias vertybes puoselėjame, kaip elgiamės su pažeidžiamiausiais savo nariais. Negalime tiesiog pasyviai stebėti neteisybės ir tikėtis, kad kažkas kitas ją ištaisys. Pilietinė visuomenė, aktyvus dalyvavimas, neabejingumas tam, kas vyksta aplink – tai įrankiai, kuriais galime kurti teisingesnę ir laisvesnę Lietuvą.
Galiausiai, laisvės ir teisingumo balansas nėra statiška būsena, kurią galima pasiekti kartą ir visiems laikams. Tai nuolatinis procesas, nuolatinės derybos, kompromisų paieška. Tai kelionė, o ne tikslas. Kiekviena karta susiduria su savais iššūkiais ir turi iš naujo atrasti šių fundamentalių vertybių prasmę. Mūsų pareiga – ne tik saugoti iškovotą laisvę, bet ir nenuilstamai siekti teisingumo, prisimenant, kad viena be kitos jos praranda savo tikrąją vertę. Tik nuolatinėje, sąmoningoje ir atsakingoje įtampoje tarp laisvės ir teisingumo gali gimti brandi, klestinti ir ori visuomenė.